jucoach_logojucoach_logoLees hier de twee manieren van leren die niet werkenjucoach_logo
  • Workshops
  • Leerboost
  • Coaching
  • Over Judith
    • Blogs
  • Tarieven
  • Contact
    • Gratis kennismakingsgesprek
    • Aanmelden
  • Workshops
  • Leerboost
  • Coaching
  • Over Judith
    • Blogs
  • Tarieven
  • Contact
    • Gratis kennismakingsgesprek
    • Aanmelden
ASS en de uitdagingen op de middelbare school
20 oktober 2020
Heeft mijn kind last van faalangst of examenvrees?
22 maart 2021
Gepubliceerd door Judith op 10 maart 2021

LEES DE TWEE MANIEREN VAN LEREN
DIE NIET WERKEN

Je kunt iets op verschillende manieren leren. Als je iets interessant vindt gaat het leren makkelijk, wanneer je iets niet leuk vindt is het een stuk lastiger om het te kunnen onthouden.

Op school zijn er vaak genoeg vakken die leerlingen krijgen, maar die ze niet altijd leuk vinden. Je kind kan dan verschillende manieren gebruiken die hem helpen om de lesstof dan toch te kunnen onthouden. Dit worden leerstrategieën genoemd. Welke manier van leren bij je kind past hangt af van wie je kind is.

Er zijn alleen een aantal manieren die vaak gebruikt worden maar waarvan wetenschappelijk is bewezen dat dit niet werkt. Benieuwd welke dat zijn? Hieronder kun je er twee vinden.
 

‘RANDOM’ MARKEREN VAN TEKST

Het aanstrepen van tekst wordt vaak gebruikt door leerlingen, maar werkt niet als je hier verder niet iets mee doet. Vaak hebben leerlingen zichzelf voorgenomen bij het markeren om deze woorden beter te kunnen onthouden. Het blijkt echter dat het alleen een kleur geven van een tekst dit niet helpt.  

Wanneer werkt het wel?
Het markeren helpt wel als je kind nadenkt over wat hij heeft aangestreept en dit vervolgens gebruikt bij het maken van een samenvatting of een mindmap. ‘Wat staat er eigenlijk wat ik heb aangestreept en wat betekent het?’ Markeren kan dus als extraatje worden gebruikt maar werkt niet als dat het enige is dat je gebruikt.

​IETS MEERDERE KEREN DOORLEZEN

Het alleen meerdere keren doorlezen van een tekst blijkt uit onderzoek ook niet te werken. Dit heeft ermee te maken dat je bij de eerste keer nog wel bewust weet wat je leest maar je hersenen daarna ‘lui’ worden. Er blijven dan meer woorden hangen dan tekst en dit helpt niet bij de tekst ook echt kunnen begrijpen of leren. Om de tekst te kunnen onthouden moet je er meer mee doen. Wat voor jou kind werkt hangt af van de manier van leren die bij je kind past.

Eigenlijk komt het erop neer dat er bij leren meer komt kijken dan alleen iets doorlezen. Hoe actiever je met iets bezig bent, hoe beter je het zal kunnen onthouden. Zou je meer tips willen hebben over welke manier van leren bij je kind past? Met de leerboost wordt uitegzocht welke manier van leren voor je kind werkt.  

Share
2
Judith
Judith

Gerelateerd posts

22 maart 2021

Heeft mijn kind last van faalangst of examenvrees?


Lees meer
20 oktober 2020

ASS en de uitdagingen op de middelbare school


Lees meer
20 oktober 2020

Stelt je kind ook huiswerk uit? Lees de 3 manieren om dit aan te pakken.


Lees meer

Ga naar

  • Peutertijd
  • Leerboost
  • Coaching
  • Over Judith
  • Tarieven
  • Contact

Contact

JuCoach Kindercoaching
Wijk aan Zeeerweg 87
1972NN IJmuiden

M: 06 487 33 513
[email protected]

Beroepsverenigingen

ERKEND

Leren-Leren specialist

Volg JuCoach

 

Privacybeleid
Algemene voorwaarden

© JuCoach Kindercoaching