HUISWERKTIJD

‘Hoe maak ik een plan?’,
‘Wat doe ik als ik iets niet snap?’
‘Hoe kan ik iets leren of vat ik iets samen?’
‘Welke manier van leren werkt wel bij mij en welke niet?

Deze vragen hebben allemaal te maken met het kunnen leren. Bij huiswerktijd gaan we aan de slag met deze vragen. Ik onderzoek met jou en je kind wat goed lukt, wat beter kan en welke manier van leren bij je kind past. Iedereen is anders en leert ook anders. Om goed te kunnen leren is het daarom belangrijk dat je weet wat voor jou werkt

HOE?

Samen met jou en je kind brengen we in kaart hoe ‘het leren’ bij je kind gaat. Om hier een beeld van te krijgen wordt de ontwikkeling van  de executieve functies van je kind in kaart gebracht. De executieve functies spelen een belangrijke rol bij het kunnen leren.  (onderaan deze pagina kun je meer lezen over deze functies)

Vooraf vullen ouders en eventueel school een vragenlijst in. Deze vragenlijst geeft een beeld van de ontwikkeling van deze functies bij je kind. (CHEXI-vragelijst) Met je kind zelf worden ook vragen doorgenomen over deze functies, deze vragen zijn aangepast aan de leeftijd van je kind.

VERLOOP

In de sessies gaat je kind vervolgens oefenen met de functies die hij verder kan ontwikkelen. Het doel is dat je kind hier zo zelfredzaam mogelijk in wordt. Als afsluiting zal er een telefonische evaluatie zijn. Hierin wordt besproken wat de ontwikkelingen van je kind zijn, waar de uitdagingen nog liggen en wat je als ouder verder voor je kind hierin kan betekenen.

HOEVEEL KEER?

Huiswerktijd bestaat uit een kennismakingsgesprek en vier sessies. Het kennismakingsgesprek is vrijblijvend. Na de laatste sessie van Huiswerktijd krijgen ouders informatie mee over hoe je vaardigheden bij je kind op dit gebied kan blijven ontwikkelen. Huiswerktijd kan vanuit mijn praktijk aan huis of bij het kind thuis. Binnen Velsen worden hier geen extra kosten voor berekend.

VOOR WIE

Huiswerktijd is er voor kinderen vanaf groep 6 en tieners die te maken hebben met huiswerk.

Huiswerktijd geeft de basis mee bij het kunnen leren maar zal in de volgende situaties niet genoeg zijn:

– Bij leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie of faalangst. Je kind heeft in dit geval ook begeleiding bij zijn leerstoornis nodig. Een combinatie van Huiswerktijd en extra begeleiding bij de leerstoornis kan wel werken.
Als je kind een taalachterstand heeft of moeite heeft met het lezen of rekenen zelf dan past bijles beter bij je kind. In dit stukje geeft huiswerktijd geen begeleiding.
-Huiswerktijd helpt niet bij het inhalen van een achterstand van bijvoorbeeld een bepaald vak. Bijles zal je kind in dit geval waarschijnlijk beter kunnen helpen.

Twijfel je waar de uitdagingen voor je kind liggen? In een gratis adviesgesprek kunnen we dit samen in kaart brengen.

‘HUISWERKTIJD’ IN BUURTCENTRUM ”DE SPIL”

De precieze datum is nog niet bekend, maar Huiswerktijd zal ook georganiseerd gaan worden in kleine groepjes in buurtcentrum ‘De Spil’ in IJmuiden.

Huiswerktijd in ‘de spil’ is een huiswerkklas waar kinderen hun huiswerk kunnen maken met daarnaast een stukje coaching/training. Voor de start zal er gekeken worden naar wie je kind is en wat hij nodig heeft om zijn huiswerk zo goed mogelijk zelf te kunnen maken. Dit gebeurt door in kaart te brengen welke executieve functies van je kind verder ontwikkeld kunnen worden. Hier wordt een leerdoel uit gehaald waar je kind de komende periode mee aan de slag gaat tijdens de huiswerkklas. Het doel is om je kind naar zichzelf te leren kijken en dat hij de verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerdoelen. Je verantwoordelijk voelen is belangrijk om gemotiveerd te zijn. Deze huiswerktraining is niet gericht op het begeleiden bij de lesstof zelf. Wel zal het huiswerk van de kinderen gebruikt gaan worden om met leerdoelen (bijvoorbeeld je leerstijl ontdekken, kunnen doorzetten, omgaan met frustratie) te oefenen. Na de huiswerktraining zal er altijd kritisch worden gekeken of je kind nog baat heeft bij extra huiswerkbegeleiding. Dit krijg je uiteraard als ouder dan te horen.

Meer informatie over deze training zal bekend zijn wanneer de situatie rondom het coronavirus stabiel is en groepen mensen weer bij elkaar mogen komen.

AANMELDEN

Meld je nu aan voor Huiswerktijd.

Excited schoolchildren standing with hands up

EXECUTIEVE FUNCTIES

Dit zijn de hogere controle functies van onze hersenen. Deze functies zijn eigenlijk de dirigent van onze hersenen. Ze helpen ons bij het kunnen maken van georganiseerde activiteiten en deze activiteiten ook te kunnen gaan doen. De functies bestaan uit:

Metacognitie: hoe pak ik iets aan, hoe los ik iets op?
Organisatie: In stappen kunnen ordenen
Werkgeheugen: leren werken met leerstrategieën
Timemanagement: hoeveel tijd heb ik nodig?
Plannen: Een plan kunnen maken
Taakinitiatie: Op tijd kunnen starten, niet uitstellen
Doelgericht doorzettingsvermogen: Door kunnen zetten als het niet lukt
Reactie-inhibitie: Nadenken voordat je iets doet
Emotieregulatie: Je tijd nemen als je iets doet, je kalm houden als het niet lukt.
Flexibiliteit: Een plan kunnen veranderen, omgaan met veranderingen

Reacties

  • ''Mijn dochter had eerst huiswerkbegeleiding maar haar cijfers werden niet echt beter. Uiteindelijk bij Judith terecht gekomen waarbij ik eerlijk gezegd niet helemaal wist wat het verschil zou gaan worden met de huiswerkbegeleiding. Achteraf is dit wel de stap geweest die nodig was. Al snel werd duidelijk dat mijn dochter geen idee had wat er van haar verwacht werd bij het huiswerk en hoe ze sommige dingen zelf moest aanpakken. We merken nu echt verschil met eerst, we zien dat het huiswerk haar nu beter lukt, ze het niet meer uitstelt en haar cijfers weer een stijgende lijn aan het worden zijn.''