Er is ook huiswerkondersteuning mogelijk bij stoornissen binnen het autistisch spectrum. Meer weten hierover? Onderaan deze pagina kun je hier meer over lezen. 

HUISWERKBOOST

Met de Huiswerkboost gaat je kind aan de slag met dat stukje huiswerk dat hij lastig vindt. Hij leert hier zo zelfstandig mogelijk in te worden. Er wordt daarbij gekeken naar wie je kind is en wat bij hem werkt. Iedereen is anders en leert ook anders. Om goed te kunnen leren is het daarom belangrijk dat je kind weet wat voor hem werkt om zo te kunnen laten zien wat hij kan. Dit is voor alle kinderen en jongeren tussen de 10 en 16 jaar.

De Huiswerkboost bestaat uit:
Een vrijblijvend kennismakingsgesprek
Een vragenlijst  om in te vullen voor ouders (en eventueel leerkrachten) 

6 begeleidingsmomenten
Duidelijk plan van aanpak:
-De ontwikkeling van de executieve functies worden in kaart gebracht.
-Je kind leert hoe hij zelfstandiger wordt in dat wat hij lastig vindt.
-Je kind leert werken met leerhulpmiddelen.
-Je kind leert wat zijn leerstijl is en hoe hij dat met schoolwerk kan gebruiken.
-Je kind leert wat hij kan doen als iets niet lukt of als iets moeilijk is.
Eindgesprek 

275 euro
(bij jou en je kind thuis of bij mij aan de keukentafel.)

 

MINI-BOOST

De mini-boost is er voor alle ouders die graag meer willen betekenen voor hun kind bij het huiswerk en hier liever zelf mee aan de slag willen.

De mini-boost bestaat uit:
Een vragenlijst om in te vullen om zo in kaart te brengen wat je kind lastig vindt.
Een online (videochat of telefonisch) gesprek met tips die je kind verder helpen bij wat hij lastig vindt.
Een stappenplan waar je met je kind  mee aan de slag kan gaan. Stap voor stap kun je hierin terugvinden hoe je met je kind naar steeds meer zelfstandigheid kan werken.
Extra leerhulpmiddelen die ondersteuning geven bij dat wat je kind lastig vindt.

50 euro

 

EXECUTIEVE FUNCTIES

De executieve functies vormen de basis bij de Huiswerk (mini) boost. Om te kunnen leren, zijn de executieve functies belangrijk. Zonder deze functies kan een kind zijn intelligentie niet goed gebruiken of laten zien.

Deze functies zijn eigenlijk de dirigent van onze hersenen, je hebt ze nodig bij het organiseren en doen van taken. Bij kinderen zijn deze functies nog volop in ontwikkeling, met schoolse en dagelijkse taken leert je kind deze functies stap voor stap te gebruiken.

Soms kan het echter zijn dat je kind hierin achterblijft en je kind daardoor niet goed tot zijn recht komt. Het trainen van de functies waar je kind een achterstand in heeft is dan belangrijk. Onderaan deze pagina vindt je alle functies op een rij met een korte uitleg.

HUISWERKONDERSTEUNING
BIJ AUTISME

Wanneer je kind een stoornis binnen het autistisch spectrum heeft, dan kan het lastig zijn te laten zien wat je in je hebt zitten op school. Extra ondersteuning bij het huiswerk en school kan dan fijn zijn.

Voor wie?
Dit is er voor alle kinderen en jongeren tussen de 8 en 14 jaar oud met een stoornis binnen het autistisch spectrum.
Hoe?
De huiswerkuitdagingen worden in kaart gebracht waarbij de ontwikkeling van de executieve vaardigheden ook worden meegenomen.
Er wordt een plan van aanpak gemaakt met een duidelijk stappenplan.
Bij het maken van dit plan wordt er rekening gehouden met de structuur die er al is. Dit gaat in overleg met jou, je kind en eventueel school.
Je kind leert wat hij kan doen als hij iets lastig vindt.
Ik kijk samen met je kind welke prikkels op school en bij het huiswerk kunnen worden verminderd.
Er wordt in kaart gebracht of de gebruikte leerstrategie voor je kind werkt, waar nodig leert je kind met andere leerstrategieën werken. Ik kijk altijd kritisch of een andere leerstrategie genoeg oplevert ten opzichte van de stress die de verandering kan geven voor je kind.
Structuur, veiligheid en duidelijkheid vormen de basis bij de ondersteuning.
Hoeveel keer?
Een kennismakingsgesprek, 6 begeleidingsmomenten en een follow up gesprek.
Waar?
Bij voorkeur vanuit het huis van het kind of de jongere.
Pgb mogelijkheden
Als je kind een persoonsgebonden budget heeft dan kun je deze ondersteuning van hieruit bekostigen als dit vanuit de indicatie ‘Begeleiding individueel’ is toegekend.

Een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek of meer informatie? Dit kan via het contactformulier

AANMELDEN

Ja ik wil graag de Huiswerk- of Mini-boost

Excited schoolchildren standing with hands up

EXECUTIEVE FUNCTIES

Metacognitie: hoe pak ik iets aan, hoe los ik iets op?
Organisatie: In stappen kunnen ordenen
Werkgeheugen: leren werken met leerstrategieën
Timemanagement: hoeveel tijd heb ik nodig?
Plannen: Een plan kunnen maken
Taakinitiatie: Op tijd kunnen starten, niet uitstellen
Doelgericht doorzettingsvermogen: Door kunnen zetten als het niet lukt
Reactie-inhibitie: Nadenken voordat je iets doet
Emotieregulatie: Je tijd nemen als je iets doet, je kalm houden als het niet lukt.
Flexibiliteit: Een plan kunnen veranderen, omgaan met veranderingen

Reacties

  • ''Mijn dochter zat eerst in een huiswerkklas maar haar cijfers werden niet beter. Uiteindelijk bij Judith terecht gekomen waarbij ik eerlijk gezegd niet helemaal wist wat het verschil zou gaan worden. Achteraf is dit wel de stap geweest die nodig was. Al snel werd duidelijk dat mijn dochter geen idee had wat er van haar verwacht werd bij het huiswerk en hoe ze sommige dingen moest aanpakken. We merken nu wel verschil met eerst, we zien dat het huiswerk haar nu beter lukt, ze het niet meer uitstelt en haar cijfers weer een stijgende lijn aan het worden zijn.''